Rybářská brzda využívaná při rybolovu na moři.

Rybářská brzda – víte s jakými typy se můžete setkat?

O pojmu rybářská brzda jsme se okrajově zmiňovali v článku zaměřeném na rybářské navijáky. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně důležitou součást prutu, rozhodli jsme se přinést Vám daleko obsáhlejší informace, které Vám pomohou při výběru tohoto nezbytného doplňku.

Přední a zadní rybářská brzda

Pojďme si nejprve představit asi ty nejrozšířenější typy brzd. Tou první je přední brzda, jež má velice jednoduchý princip fungování. Doleva ji utáhnete, doprava ji povolíte. Přední brzda je v horní části navijáku a poslouží Vám primárně při chytání kaprů, dravců, ale také při lovu na položenou a přívlač.

Opakem toho je zadní brzda, kterou najdete ve spodní části navijáku. Tato rybářská brzda funguje přesně opačně vůči přední brzdě, takže rozdíl mezi nimi je asi spíše o zvyku. Oproti přední brzdě ji nemáte přímo po ruce. Vhodná je při lovu na plavanou.

Bojová a volnoběžná brzda

Rybářská brzda ovšem může nabývat i zcela jiných podob. Vyzkoušet můžete tzv. bojovou brzdu, jejíž název mnohé prozrazuje. Nachází se ve spodní části navijáku a její výhodou je to, že lze velice rychle povolit utažený naviják. Když je to při zápolení s rybou nutné, uděláte to obratem. Musíte ovšem počítat s tím, že oproti přední a zadní brzdě je tento model o něco těžší a konstrukčně bude také o něco složitější.

Další rybářská brzda je ta volnoběžná. Ta je ze všech doposud jmenovaných asi nejsložitější. Regulovat můžete záběr, zdolávání a nabízí se i rychlé přepínání mezi oběma „režimy“. Tento způsob brždění nejčastěji využijete při chytání kaprů. Právě důmyslné nastavení brzdy je předpokladem toho, že i když se ryba zasekne a vyrazí opačným směrem, nikdy Vám s sebou nevezme prut. I zde musíte počítat s vyšší hmotností brzdy.

Jak můžete vidět, ani výběr rybářské brzdy není radno v žádném případě podceňovat, protože i ta má významný vliv na průběh rybaření.